Βιβλία

Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ας) 1974-1989

Ο  Γκράμσι έχει σημειώσει ότι «το να γράψει κανείς την ιστορία DOEενός κόμματος δεν σημαίνει τίποτα λιγότερο από το να γράφει την ιστορία αυτής της χώρας από μια συγκεκριμένη οπτική σκοπιά».

Θέλω να πιστεύω ό,τι όποιος έχει το ενδιαφέρον και την υπομονή να ολοκληρώσει την ανάγνωση του παρόντος έργου, θα συμφωνήσει πως η διαπίστωση αυτή ισχύει στο ακέραιο, αν η έκφραση ιστορία του κόμματος αντικατασταθεί από την έκφραση ιστορία ενός συνδικάτου εκπαιδευτικών.

Ιδιαίτερα στην περίπτωση της πατρίδας μας, όπου μετά την πτώση της δικτατορίας τον Ιούλιο του 1974 συγκροτείται ένα πατρωνιακού, κομματικο-συνδικαλιστικού χαρακτήρα πολιτικό σύστημα, η δράση, ο λόγος, η πολιτική και εκπαιδευτική ιδεολογία των εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα των δασκάλων παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον κυρίως για δυο λόγους: επειδή οαυτοί, ως «οργανικοί διανοούμενοι» του Κράτους (όποια μορφή και αυτό λαμβάνει), διαδραματίζουν ιδιαίτερο ρόλο στις διαδικασίες πολιτικής κοινωνικοποίησης των μαθητών τους και του κοινωνικού  συνόλου γενικότερα, αλλά και επειδή η συνδικαλιστική τους δράση και ο περί εκπαίδευσης λόγος τους αποτυπώνει με τον εναργέστερο, δυνατό τρόπο τον κυρίαρχο λόγο (discours) της συγκεκριμένης εποχής.

Ένα λόγο που ορίζεται άλλοτε ως λαϊκο-δημοκρατικός και άλλοτε απλά ως λαϊκιστικός .

Ό,τι από τα δυο και αν ισχύει εκείνο που έχει αξία είναι το περιεχόμενο αυτού του λόγου, που όταν ταυτόχρονα αποτελεί και τον συλλογικό και επίσημο λόγο των δασκάλων – το λόγο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ας)- περιγράφει τις επιθυμητές για αυτούς εκπαιδευτικές πολιτικές, δηλαδή επί της ουσίας  σχεδιάζει το μέλλον του ίδιου του τόπου.

Έτσι, η μελέτη της δράσης και των απόψεών τους για την Εκπαίδευση μετατρέπεται σε μελέτη του κοινού φαντασιακού τους, διαμέσου του οποίου αυτοί, ως θεσμικά υπεύθυνοι για την διαπαιδαγώγηση της νένας γενιάς, επιχειρούν να συλλάβουν και να θεσμίσουν το ίδιο το μέλλον.

Στις άκρως δυναμικές, αντιφατικές και συχνά επικίνδυνες αυτές διαδικασίες ενεπλάκησαν μετά την πτώση της Χούντας δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί, με θάρρος οράματα και ελπίδες, που συχνά διαψεύστηκαν. Είναι οι εκπαιδευτικοί της γενιάς μου. Έζησα και ζω μαζί τους αυτό το ταξίδι και σ’ αυτούς αφιερώνω την παρούσα εργασία, πιστεύοντας ότι ακόμα δεν φτάσαμε στο λιμάνι.

Το ταξίδι συνεχίζεται, το ταξίδι μας αλλάζει.

Εκπαιδευτικές πολιτικές και εκπαιδευτικοί

ekpaideytikes_politikesΣτο βιβλίο περιέχονται σειρά άρθρων με θέμα την εκπαιδευτική πολιτική και συγκεκριμένα άρθρα για την αντικατάστασης των διδακτικών εγχειριδίων, την ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα Αναλυτικά Προγράμματα, την Ευέλικτη Ζώνη, ως ευκαιρία προώθησης των Καλών Τεχνών στο Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο, τις νέες μορφές που λαμβάνει η ηγεσία για τη μάθηση διεθνώς και τα αδιέξοδα που οδηγούνται ανάλογες προσπάθειες στην Ελλάδα λόγω των δομικών αδυναμιών μεταρρύθμισης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, τον τρόπο που αρθρώνονται οι ομάδες συμφερόντων στην ελληνική εκπαίδευση σε σχέση με τις ταυτότητες των εκπαιδευτικών και τα αιτήματα που αναπτύσσονται από τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες σχετικά με τις εκπαιδευτικές πολιτικές,, την γενικότερη πορεία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από την μεταρρύθμιση στον εκπαιδευτικό νεωτερισμό, το ρόλο του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο και των Σχολικών Συμβούλων ως Συντονιστών Σχεδίων Διαχείρισης Κρίσεων στο Σχολικό Περιβάλλον, την Επαγγελματική Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών και Τ.Π.Ε και τέλος τον τρόπο που συνέλαβαν οι Διευθυντές σχολικών μονάδων το Ολοήμερο Σχολείο.

Διαρκής εκπαίδευση εκπαιδευτικών

diarkis_ekpaideysi_ekpaideutikon

Το βιβλίο του Νίκου Σαλτερή αναφέρεται στις αλλαγές που σημειώθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στις αντιλήψεις για την επιμόρφωση των επαγγελματιών υψηλής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και, κατ” επέκταση, των εκπαιδευτικών στο διεθνές και ελληνικό περιβάλλον.

Παρουσιάζει τη μετάβαση από το μοντέλο της  Ενδοϋπηρεσιακής Επιμόρφωσης σ” αυτό της Επαγγελματικής Ανάπτυξης, τους ελληνικούς επιμορφωτικούς θεσμούς, σχολιάζοντας την επίδραση που ασκεί η νεοφιλελεύθερη ιδεολογία στο συγκεκριμένο χώρο.

Τέλος, ως διέξοδο, προτείνει θεωρητικές και πρακτικές επεξεργασίας που συμβάλλουν στη δημιουργία αναστοχαστικών επαγγελματιών εκπαιδευτικών, που σκέφτονται σε βάθος και πολυεδρικά το καθημερινό τους έργο, επιθυμώντας να το προάγουν διαρκώς.

Στ”  όλο έργο αποτυπώνεται η φωνή του μάχιμου εκπαιδευτικού που αναζητά νέες μορφές επιμόρφωσης και, διαμέσου αυτών, απάντηση στα σύνθετα προβλήματα που θέτει η σχολική καθημερινότητα και τέλος επιχειρείται να νοηματοδοτηθεί με συγκεκριμένα προοδευτικά περιεχόμενα το ιδανικό της Διά Βίου Εκπαίδευσης.

Ευέλικτη ζώνη

eyelikti_zoni

Περιγραφή του χρονικού σύλληψης και υλοποίησης του Θεσμού της Ευέλικτης Ζώνης στο Δημοτικό Σχολείο, ο εκπαιδευτικός λόγος και οι πολιτικές συγκρούσεις.